Minskad mångfald och valfrihet resultatet av borgerlig vårdpolitik

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-09-10

Minskad mångfald och valfrihet resultatet av borgerlig vårdpolitik Några få stora vårdjättar dominerar marknaden av vård utförd i privat regi, skriver Dagens Nyheter idag. Den borgerliga sjukvårdspolitiken syftar till att privatisera så stora delar av vården som möjligt. Ofta har det skett genom att offentlig egendom slumpas bort, långt under marknadsvärdet. Syftet sägs vara att öka mångfald och valfrihet. Men i själva verket begränsar sig valfriheten idag till att välja mellan några få stora koncerner som dominerar marknaden.

– Socialdemokraterna vill ha en större mångfald och riktig valfrihet i vården. I dagsläget begränsas den enskildes val till några få stora koncerner. På Södermalm kan man bara välja en privat vårdcentral, det finns inga offentliga kvar. Därför vill vi socialdemokrater se fler mindre och personaldrivna vårdgivare, även kooperativ och så kallade intrapenader. Intrapenader innebär att personalen får stor frihet att verka inom offentlig regi och också ta del av ekonomiska överskott, säger Dag Larsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

– En verklig mångfald som ger större plats för småföretagare och kooperativ ger både en bättre konkurrens och ger vårdens personal möjlighet att jobba nära patienterna med korta beslutsvägar. Då blir heller inte vinsten det överordnade målet, utan mänskliga värden och en bra omvårdnad sätts i centrum, säger Dag Larsson.

– Det är också viktigt med ett bättre ersättningssystem för primärvården som ger mer resurser till sjuka patienter och därmed gör det möjligt för små företag att bedriva vårdcentraler utan att tvingas bli uppköpta av de stora vårdjättarna. Filippa Reinfeldts politik leder till enfald och bristande konkurrens, säger Dag Larsson.

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm