Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting och Stockholms stad 2010-11-17

Misslyckad finansiering av NK-express - Moderaterna skickar notan till skattebetalarna Spårväg City, även kallat NK-express, står utan finansiering. Det framgår av de styrelsehandlingar som SL skickat ut inför kommande SL-styrelsemöte. Utbyggnaden av NK-express var från början tänkt att drivas som ett så kallat OPS- projekt efter politiska direktiv från Moderaterna i landstinget. Men eftersom NK-express är ett projekt som kantats av brister, oenighet, slarv och skenade kostnadsökningar har SL tvingats tänka om sedan inga privata aktörer visat sig vara intresserade. Nu skickar Moderaterna notan till skattebetalarna samtidigt som beslutet om dragningen österut skjuts på framtiden.

– Detta är ett ekonomiskt fiasko utan dess like. Det här projektet har hanterats klantigt från början till slut av Moderaterna. Det är inte ett dugg förvånande att marknaden vänt NK- expressprojektet ryggen, en investering vore som att bränna pengar på bål. Nu blir det skattebetalarna som får stå för notan istället, säger Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

– Vi är angelägna om att få utbyggd kollektivtrafik på plats för att möta den väntade befolkningsökningen i Ropsten. Men SL har inte råd med en enda felsatsning. Det vi behöver göra nu är att trycka på stoppknappen och få fram bättre ekonomiskt underlag innan vi investerar en enda skattekrona till i NK-express. Oavsett om vi väljer att investera i spårväg, tunnelbana eller annan kollektivtrafik så måste vi använda skattepengarna på ett ansvarsfullt sätt, säger Helene Hellmark Knutsson.

SL:s handlingar finns i bifogad fil.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare , 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se www.socialdemokraterna.se/stockholm