Mittenkoalitionen kraftsamlar mot förlossningsskador

Report this content

Förlossningsskador behöver tas på större allvar och vården efter förlossning behöver stärkas. Det tycker Mittenkoalitionen i Region Stockholm som nu kraftsamlar mot förlossningsskador och stärker hela mödravården. Barnmorskan blir vägen in i eftervården, ersättningen till barnmorskemottagningarna höjs med 18 miljoner och möjlighet till hembesök införs i socialt utsatta områden. 

- Alltför många kvinnor lever idag med besvär och skador efter en förlossning. Många vet inte vart de ska vända sig, och många upplever att de inte blir tagna på allvar när de söker hjälp. Så ska vi inte ha det. Du ska känna dig trygg med att vården finns där när du behöver den, säger Talla Alkurdi (S), hälso- och sjukvårdsregionråd. 

Idag har barnmorskemottagningar bara ansvar för eftervård i upp till 16 veckor efter en förlossning. Den tidsgränsen tas nu bort. Barnmorskan ska vara vägen in i vården för förlossningsskador och besvär, oavsett om det har gått fyra veckor, fyra månader eller flera år efter förlossningen.  

Ett pilotprojekt har visat att fler kvinnor i utsatta områden går på sitt eftervårdsbesök när hembesök erbjuds. Därför införs nu möjlighet att erbjuda hembesök på barnmorskemottagningar i socialt utsatta områden. Samtidigt införs längre fysiska eftervårdsbesök och digitala besök vid behov för patienter på alla barnmorskemottagningar. 

För att ge barnmorskemottagningarna långsiktiga och trygga förutsättningar höjs ersättningen med 18 miljoner kronor 2026, varav 5 miljoner går direkt till att stärka eftervården. Dessutom införs en årlig indexuppräkning av ersättningen från och med 1 januari 2027. Den senaste ersättningshöjningen gjordes i juni 2025, med 15 miljoner. 

- Mödravården har haft det tufft ekonomiskt under lång tid. Nu gör vi något åt det, både med 18 miljoner extra i år och genom att införa en årlig uppräkning. Det handlar om att bygga en robust och trygg mödravård som Stockholmsregionens kvinnor kan lita på, säger Talla Alkurdi (S), hälso- och sjukvårdsregionråd. 

Beslutet fattas av hälso- och sjukvårdsnämndens avtalsutskott den 15 januari och träder i kraft 1 april 2026. 

Fakta: Så kraftsamlar Region Stockholm mot förlossningsskador 

  • Barnmorskan blir vägen in i vården. Tidsgränsen på 16 veckor för eftervård tas bort. 

  • Stärkt eftervård. Längre fysiska besök, möjlighet till digitala eftervårdsbesök och höjd ersättning per besök. 

  • Hembesök i socialt utsatta områden. 19 mottagningar får möjlighet att erbjuda hembesök efter förlossning. 

  • Ekonomisk trygghet för mottagningarna. Höjd ersättning med 18 miljoner kronor och årlig indexuppräkning från 2027. 

Ida Harju Håkansson
070-737 30 48
ida.harju-hakansson@regionstockholm.se
Pressekreterare Socialdemokraterna i Region Stockholm

Prenumerera

Media

Media

Citat

Alltför många kvinnor lever idag med besvär och skador efter en förlossning. Många vet inte vart de ska vända sig, och många upplever att de inte blir tagna på allvar när de söker hjälp. Så ska vi inte ha det. Du ska känna dig trygg med att vården finns där när du behöver den.
Talla Alkurdi (S), hälso- och sjukvårdsregionråd