Moderaterna överkörda av sina egna

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2007-04-18

Presskontakt Magnus Ljungkvist Pressekreterare 070-737 41 74

Moderaterna överkörda av sina egna Moderaterna med Christer G Wennerholm i spetsen fäktar vilt för att slippa erkänna det uppenbara. Den moderatledda regeringen har lämnat Stockholm i sticket och skapat enorma merkostnader för SL. Det är bakgrunden till dagens hätska påhopp på Lars Dahlberg (s).

- Den regeringsuppvaktning om pengar till kollektivtrafiken som Christer G Wennerholm gjorde i början av månaden gav inte den utdelning han hade hoppats på. Varken i propositionen om trängselskatt eller i vårpropositionen fanns det ett endaste öre till SL. Samtidigt har SL för att undvika totalt trängselkaos när skatten återinförs fattat beslut om trafikutökningar för hundratals miljoner. Pengar som därför får tas från övrig kollektivtrafik och sjukvård. Det är det faktumet Christer G Wennerholm idag försöker skyla över när han går till attack mot mig, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd

Regeringens skatteintäkter från Stockholm ökar kraftigt i och med återinförandet av trängselskatten. Det rimliga vore givetvis att SL fick del av de pengarna och inte att man likt moderaterna tvingats till tveksamt bokslutstrixande för att skrapa fram de pengar som behövs.