Nedskärningar i vården att vänta

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-05-06

Nedskärningar i vården att vänta Svångremmen dras åt allt hårdare kring länets patienter och resenärer. När de borgerliga partierna idag presenterade sina budgetdirektiv för 2010 stod det klart att de små tillskott som ges inte kommer täcka löne- och prisökningarna.

– Tillskotten till vården stannade på 4,8 procent detta år. Det har lett till att vi har anställningsstopp på länets alla sjukhus och på Karolinska ska 600 tjänster bort. Men för nästa år blir det etter värre. Moderaterna föreslår en halvering av tillskotten till blygsamma 2,5 procent vilket i praktiken innebär ännu större nedskärningar som kommer gå ut över vårdens kvalitet, säger Ingela Nylund Watz, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

– Länets kollektivresenärer kan också se fram emot försämrad service 2010. Landstingsbidragen till SL stannar på magra 1,6 procent. Risken är uppenbar att man tvingas dra in på trafiken eller chockhöja SL-taxorna för att få det hela att gå runt, fortsätter Ingela Nylund Watz.

– De stora skattesänkningar som genomdrivits av Moderaterna leder nu allt tydligare mot en försämrad välfärd. När skatten lättats med 85 miljarder, varav lejonparten gått till landets välbeställda befolkning, kan inte staten hjälpa till med de nödvändiga tillskott som hade behövts i lågkonjunkturen. Även landstingsskatten har sänkts och det står fullständigt klart att de resurserna hade behövts i vården och kollektivtrafiken, avslutar Ingela Nylund Watz.

Presskontakt: Magnus Ljungkvist, pressekreterare, 070-737 41 74,

www.socialdemokraterna.se/stockholm