NKS-skandalen: (S) kräver full insyn efter avslöjande om höga kostnader

Dagens Industri kan idag avslöja att avtalet med Nya Karolinska Solna (NKS) kommer bli långt dyrare än vad som tidigare varit känt. Läget är så allvarligt att landstinget enligt Di ska ha gett advokatbyrån Mannheimer Swartling  i uppdrag utreda förutsättningar och kostnaderna för att riva upp avtalet. Socialdemokraterna kräver nu att den moderata ledningen ger en total redogörelse för landstingstyrelsen.

- Jag kräver att den moderata ledningen ger en total redogörelse för landstingstyrelsen. Alla landstingsråd och ledamöter av landstingstyrelsen måste omgående få full insyn. Socialdemokraterna har försökt följa ekonomin men återupprepade gånger nekats information och insyn, vilket vi kritiserat i en skrivelse till den moderata ledningen i landstingstyrelsen, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helene Hellmark Knutsson.

- Det är uppenbart att skattebetalarnas pengar inte skötts på ett bra sätt i den här affären. Det hade behövts en öppen och noggrann politisk bevakning och uppföljning inte minst för att  landstinget saknar tidigare erfarenhet av avtalskonstruktionen, samt det stora ekonomiska åtagandet. Därför är det ytterst allvarligt att den moderata landstingsledningen försökt dölja de ekonomiska förhållandena genom att sekretessbelägga dem. Idag vet vi varför, säger Helene Hellmark Knutsson.

Malin Appelgren, pressekreterare, 070 - 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se