Ny lag välkommen men mer krävs om bostäderna ska bli fler

En ny lag ska tas fram som ökar kraven på kommuner att ta ansvar för hela regionens behov av bostäder. Det meddelade bostadsminister Stefan Attefall (KD) i DN idag. Samtidigt ska Stockholms läns landsting få i uppdrag att göra en regional bedömning av bostadsbehovet. Det är välkomna men små förändringar. För att det ska bli markant fler bostäder i stockholmsregionen krävs mycket mer än så.

-           Förslaget är ett steg i rätt riktning. Nu krävs ytterligare insatser. Viktigast är att skapa en tydlig koppling mellan utbyggd kollektivtrafik och bostadsplaneringen Stabila och långsiktiga beslut om stockholmsregionens infrastruktur är en grundförutsättning. Jag vill se att landstinget, kommuner och byggherrar ingår avtal där allas respektive bidrag i form av mark, kollektivtrafik och antalet bostäder klart framgår, säger oppositionslandstingsrådet Helene Hellmark Knutsson.

-           Från planeringsstart av nya bostäder till inflyttning tar det ofta ända upp till nio år. Inget företag klarar av att bära den ekonomiska risk det innebär om förutsättningarna ständigt förändras under den tiden. Här finns mycket kvar att göra. Moderaternas stopp av den redan planerade tunnelbanan till Hagstaden är ett lågvattenmärke i sammanhanget och har skadat byggbranschens förtroende för att landstinget levererar vad man lovat. Tydliga avtal mellan aktörerna skulle kunna råda bot på detta, säger Helene Hellmark Knutsson.

pressekreterare, 070 - 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm