Ny primärvårdsstrategi innehåller inga nya satsningar på vårdcentralerna

I den senaste tidens larmrapporter från personalen på sjukhusen har ett tydligt krav varit återkommande, vårdcentralerna måste byggas ut för att avlasta akutmottagningarna. Trots detta innehåller det nya förslaget på primärvårdsstrategi som hälso- och sjukvårdsnämnden ska besluta om inga löften om ökade resurser till vårdcentralerna. Därför kräver Socialdemokraterna att strategin återremitteras.

Det moderatledda styret måste ta ställning, ska vårdens resurser gå till de svårast sjuka på vårdcentralerna och sjukhusen eller ska de fortsätta slukas av privatiseringsexperiment, säger Talla Alkurdi, oppositionsregionråd (S).

Socialdemokraterna är inte ensamma om att vilja se en återremiss. Företrädare från Distriktsläkarföreningen i Stockholm, Svensk förening i Allmänmedicin, Capio, Praktikertjänst, Stockholms läns sjukvårdsområdes läkarförening med flera, har skickat in ett öppet brev till politikerna med krav på återremiss av ärendet. Huvudorsaken till kravet från läkarna är avsaknaden av planer på ekonomiska tillskott till primärvården samtidigt som vårdcentralerna tilldelas fler uppgifter inom nuvarande ekonomiska ramar.

Att vårdcentralerna ges fler uppgifter samtidigt som resurserna står still är en ekvation som inte går ihop. Vi vill se ökade resurser till vårdcentralerna och utbildning av fler allmänläkare, endast så kan vi få en tillgänglig och jämlik nära vård, säger Talla Alkurdi, oppositionsregionråd (S).

Utöver kravet på utökade resurser vill Socialdemokraterna se:

• Att nedskärningarna på de offentliga vårdcentralerna genom höjda avkastningskrav upphör och att den offentliga vården ges bättre förutsättningar. Genom minskade avkastningskrav på den offentliga vården kan cirka 30 miljoner kronor tillföras primärvården.
  • Att privata vårdgivare som finansieras med skattemedel ska förbjudas att ta emot försäkringspatienter. Det ska inte finnas gräddfiler i vården.
  • Införandet av en fortbildningsgaranti för vårdpersonalen i primärvården. En vård med högsta medicinsk kvalitet kräver att personalen ges tid för kompetensutveckling, så är det inte idag.
  • Att detaljstyrningen och administrationskraven på vårdcentralerna minskar. Bland annat genom en ökad andel fast ersättning till vårdcentralerna. Läkarna måste ges tid för sina patienter.

Hadi Ala
Socialdemokraterna i Region Stockholm