Ny uppgörelse säkrar skärgårdstrafiken

I nästa vecka kommer trafiknämnden att fatta beslut om den nya upphandlingen för skärgårdstrafiken och om cirka ett år kommer trafiken att gå enligt det nya avtaletFör skärgårdstrafiken innebär det nya avtalet att trafiken kan utvecklas utifrån nuvarande tidtabeller och att mindre aktörer får chans att fortsätta sin verksamhet. Risken för indragna turer är avblåsta. Detta efter att det förra upphandlingsavtalet, initierat av dåvarande trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M), som togs fram av ett externt konsultföretag, revs upp då det ansågs som mycket problematisk. Den breda kritiken från skärgårdens boende, företagare och andra intressenter handlade både om kraftiga försämringar i trafiken med indragna turer och att upphandlingen missgynnade de mindre operatörerna. Socialdemokraterna välkomnar därför att en ny upphandling och ett nytt avtal nu kan komma på plats.

I den nya upphandlingen kommer många av de kritiska faktorer som Socialdemokraterna och de samlade skärgårdsorganisationerna påtalat att ändras.

• Landstinget kommer fortsatt att styra planeringen av trafiken, så att turer som är viktiga för boende och besöksnäringen, inte riskerar att dras om eller läggas ned.
  • Den nya uppdelningen blir sex områden och möjlighet till mångfald av aktörer kommer att garanteras.
  •  Skärgårdstrafiken kommer fortsatt att utgå från Strömkajen i Stockholm vilket säkrar både turismen i Skärgården men också att vi får ha kvar båtarna i stadsbilden.
  • Anställningstrygghet för de som arbetar inom skärgårdstrafiken kommer att stärkas.

Vi är glada för att Stockholmsregionens nu kommer att få en skärgårdstrafik som ser till behoven hos så väl boende som besökare. Samtidigt har vi möjliggjort för de mindre rederierna att fortsätta sin verksamhet och att de som arbetar inom skärgårdstrafiken kommer att få fortsätta göra det. Det är väldigt positivt att Allianspartierna har gått våra krav till mötes och sett till att deras föregående förslag på upphandling kraftigt omarbetats, säger Nanna Wikholm, oppositionslandstingsråd (S).

Signhild Petrén, 0702 85 88 04