Nya Karolinska i Solna: Modernt sjukhus – utan ny trafiklösning

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-09-03

Nya Karolinska i Solna: Modernt sjukhus – utan ny trafiklösning Idag togs första spadtaget på Nya Karolinska i Solna (NKS), ett toppmodernt sjukhus som behövs för att svara mot framtidens vårdbehov. Men bygget av NKS riskerar att få en omodern och otillräcklig trafikförsörjning med ett nytt trafikprovisorium likt NK-express som följd. Moderaterna har valt att stoppa de långt gångna planerna på att bygga tunnelbana och kräver en ny utredning av redan utdömda spårvägsalternativ.

- Återigen håller SL på att misslyckas med att leverera den efterlängtade kollektivtrafiken till ett växande område. Nu när Norra station utvecklas riskerar vi att få ett nytt trafikprovisorium a lá NK-express, säger Ilija Batljan, kandidat till finanslandstingsråd för Socialdemokraterna.

- Utbyggnad av en ny smart trafiklösning har hela tiden varit en grundförutsättning för att bygga Nya Karolinska i Solna. Att bygga ut tunnelbanan från Odenplan till Nya Karolinska har i utredningar visat sig vara det bästa alternativet. Den bilden delas också av Moderaterna i Solna, Stockholms Handelskammare, Nya Karolinskas projektorganisation och SL:s förra VD, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

- Vi ska bygga Europas mest moderna sjukhus, som ska ta emot de sköraste patienterna. Då håller inte dagens trafiksituation. I ett läge där Solnavägen redan är igenkorkad av bilar och har högre avgiftshalter än Hornsgatan så vill Moderaterna i landstinget försöka klämma in en spårvagn! Hur tänker de då? Vi har lösningen. Inför genomfartsavgifter i Solna kommun för att få ner gifthalterna i luften. Det tillsammans med en tunnelbana mellan Odenplan och Nya Karolinska i Solna kommer skapa en bättre luftmiljö och fullvärdig trafiklösning för våra invånare och framtidens patienter och arbetskraft, säger Johanna Graf, oppositionsråd för Socialdemokraterna i Solna

Information:

Ilija Batljan och Johanna Graf finns på plats på invigningen av Nya karolinska sjukhuset kl. 14.30 för att svara på frågor.

I bifogad fil finns en rapport av Socialdemokraterna i landstinget som beskriver förfarandet av val av trafikförsörjning när man planerade byggnationen av NKS och Moderaternas stopp för tunnelbanan.

Läs mer om Socialdemokraternas förslag att införa genomfartsavgifter i Solna här: http://www.socialdemokraterna.se/Webben-for- alla/Arbetarekommuner/Solna/Feature/Kraftag-mot-genomfartstrafik-och-orattvisor-i-S-budget- for-2010/

Presskontakt för Ilija Batljan och Lars Dahlberg Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se Johanna Graf, oppositionsråd i Solna, 070 -622 99 00, johanna.graf@solna.se www.socialdemokraterna.se/stockholm