Omdömeslös politiskt styrning bakom chocknota för NK-express

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2011-04-06

Omdömeslös politiskt styrning bakom chocknota för NK-express Slöseriet med skattebetalarnas pengar når nya toppnivåer. Idag kan Svenska Dagbladet avslöja att slutnotan för bygget av Spårväg City etapp ett, NK-express – populärt kallad, blir 380 miljoner kr, vilket är 67 procent mer än planerat enligt en konsultrapport från SL. Fördyrningarna av byggprojektet kan tydligt kopplas till den Moderata landstingledningens forcering av projektet som fått omfattande kritik i två omgångar av landstingets revisorer.

Sedan den tilltänkta OPS-finansieringslösningen föll i november 2010 kräver nu Socialdemokraterna att Moderaterna redovisar på vilket konto en fortsatt finansiering av utbyggnaden av NK-express ska ske och finns det en övre gräns vad byggnotan kommer sluta på?

- Detta har varit ett högriskprojekt sedan start. Det är en mycket slarvig och omdömeslös hantering av skattebetalarnas pengar att starta igång ett projekt med helt oklara finansiering - och planeringsförutsättningar. Trots att det saknades nödvändiga kalkyler om Spårväg City överhuvudtaget var samhällsekonomiskt lönsam tryckte Moderaterna på startknappen, säger Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

- SL har inte råd med denna typ av regelbundna finansiella bakslag till följd av omdömeslösa politiska prioriteringar. Inte nog med att man inte har någon kostnadskontroll. SL:s kostnadsökningar motsvaras inte av några resandeökningar. Så fort som Stockholm växer idag behöver de stora trafikslagen byggas ut. En fortsatt utbyggnad av tunnelbanan skulle öka kapaciteten och antalet resande i kollektivtrafiken, säger Helene Hellmark Knutsson

I bifogad fil finns en kronologisk berättelse över skandalprojektets alla nyckeltal samt länkar till de två mycket kritiska revisionsrapporter som gjorts.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm