Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2011-11-18

Opålitliga siffror i ny SL-rapport: Fuskanklagade Securitas står bakom kontrollerna Trafiklandstingsrådet Wennerholm (M) slår sig idag för bröstet och påstår att fuskåkandet i SL-trafiken minskar. Läser man den rapport som Wennerholm hänvisar till framkommer dock att uppgifterna om minskat fusk är svåra att ta på fullt allvar. Mätningarna av fusket är genomförda av Securitas vilka efter en nyligen genomförd revision avslöjades rapportera in felaktiga siffror på antalet genomförda kontroller. I rapporten om fuskåkandet slås därför fast att "de brister som revisorerna lyfter i sin granskning visar dock på en osäkerhetskälla som är svår att helt bortse från".

- Detta är nästan löjeväckande. Så sent som i tisdags påstod Christer Wennerholm att han inte ville förlänga avtalet med Securitas efter uppgifter om tusentals felaktigt rapporterade kontroller. Nu är tonen en helt annan. Nu litar Wennerholm blint på inrapporterade uppgifter. Det är inte trovärdigt, säger Erika Ullberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna och andre vice ordförande i SL.

Se ny SL-rapport om fuskåkandet i bifogad fil.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se www.socialdemokraterna.se/stockholm