Överbeläggningskrisen: (S) begär krismöte med Filippa Reinfeldt

När Socialdemokraterna under våren ställt återupprepande frågor på Hälso- och sjukvårdsnämnden om sommarbemanningen är säkrad har vi fått beskedet att det löser sig. I själva verket är överbeläggningar idag värre än någonsin. Enligt uppgift i Dagens Nyheter är Karolinska i Huddinge och Södertälje sjukhus värst drabbat. Det socialdemokratiska oppositionslandstingsrådet Dag Larsson kommer idag skriva till sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt (M) och begära att hon kallar in Hälso- och Sjukvårdsnämnden. Den katastrofala situationen på sjukhusen kräver en saklig beskrivning över hur situationen på sjukhusen verkligen ser ut.

-       Trots att Arbetsmiljöverket och Socialstyrelsen under flera år har varnat Stockholm för överbeläggningarna och dess konsekvenser så verkar förmågan att prioritera vårdens resurser rätt vara obefintlig. Moderaterna har det högsta ansvaret att se till att sjukvården fungerar. Ett ansvar de hitintills  inte tagit. Att inte agera i detta läget ser jag som ohållbart och ett direkt hot mot patientsäkerheten, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Dag Larsson.

Malin Appelgren, pressekreterare, malin.appelgren@politik.sll.se, 070 - 737 41 64