Pressinbjudan: Miljön i Stockholmsförhandlingen

Pressinbjudan från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2007-10-15

Presskontakt Claes Nordmark 070-7374121

Socialdemokraterna i Stockholms stad och Stockholms län, Naturskyddsföreningen i Stockholms län och ABF Stockholm bjuder in till ett seminarium om:

Miljön i Stockholmsförhandlingen

Just nu pågår den så kallade Stockholmsförhandlingen. Carl Cederschiöld har av regeringen fått i uppdrag att förhandla fram en långsiktig lösning på trafiksituationen i Stockholmsregionen. Den överenskommelse som processen ska resultera i den 1 december 2007 kommer att väga tungt och påverkar inte bara regionen, utan hela Sverige, under många år framöver. Det är därför viktigt att miljöperspektivet har en framträdande roll redan i själva förhandlingsprocessen så att den färdiga överenskommelsen kraftfullt kan bidra till att motverka klimatförändringarna. Hur detta ska ske kommer att vara seminariets fokus.

Moderator: Mikael Nestius, chefsredaktör på Stockholm City

Paneldeltagare: Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd (s) i Stockholms läns landsting, Magnus Nilsson, trafikexpert Naturskyddsföreningen och Joanna Dickinson, utredare SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys). Seminariet inleds med att Peter Fäldt, huvudsekreterare i förhandlingen, drar utgångspunkterna för uppdraget samt var i processen förhandlingen befinner sig.

Tid: Måndag 22 oktober klockan 18.00 Plats: Landstingssalen i landstingshuset på Hantverkargatan 45 (ingång från baksidan av huset)