Pressmeddelande: S kräver 200 nya vårdplatser för att lösa vårdkrisen i Region Stockholms

I söndags gick Södersjukhuset upp i stabsläge till följd av brist på vårdplatser. Nu kräver Socialdemokraterna i Region Stockholm att 200 nya vårdplatser skapas och att varslen på regionens sjukhus hävs.

- Situationen på våra akutsjukhus är orimlig för både patienter och personal, vilket många vittnar om i artiklar, inslag och i sociala medier. Moderaterna och Irene Svenonius är oförmögna och ideologiskt förblindade att göra det som krävs för att få ordning och reda i sjukvården. Jag är bered att ta ansvar över situationen, därför föreslår jag att 200 nya vårdplatser skapas så att patientsäkerheten kan garanteras och för att vårdpersonalen ska få möjlighet till att genomföra sitt arbete, säger Aida Hadžialić (S) regionråd i opposition i Region Stockholm.

Situationen inom vården i Stockholm har varit ansträngd under en längre tid. I höstas rekordvarslades hundratals läkare och undersköterskor på Karolinska, Danderyds sjukhus och Södersjukhuset. Socialdemokraterna försökte då stoppa varslet med att föreslå ett räddningspaket på en halv miljard kronor, något som den blågröna majoriteten röstade ner. Nu skjuter staten till nya pengar som vi Socialdemokrater vill att ska användas för att rädda vården och lindra akutkrisen.

Detta är inte första gången ett sjukhus i Region Stockholm går upp i stabsläge. Så sent som i julas rapporterades det om kaosscener på regionens akutmottagningar. Även då gick Södersjukhuset upp i stabsläge.

- Att Moderaterna står bakom den här privatiseringspolitiken förvånar mig inte, men att Liberalerna, Centerpartiet och Miljöpartiet är del av samma koalition är minst sagt märkligt. Personalen på våra akutsjukhus gör ett oerhört jobb under tuffa förutsättningar varje dag, men Moderaternas politik utmanar varje dag deras ork och lojalitet. Det är fruktansvärt att Irene Svenonius och Anna Starbrink låter detta fortgå, fortsätter Aida Hadžialić (S).

Hadi Ala
Socialdemokraterna i Region Stockholm