Redovisa alla kostnader för Nya Karolinska!

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2011-02-03

Redovisa alla kostnader för Nya Karolinska! I dag berättar Dagens Industri Dimension om turerna bakom upphandlingen av Nya Karolinska sjukhuset. I samband med detta kommer den moderata landstingsledningen med den häpnadsväckande informationen att det inte går att säga om den nya avtalets finansieringslösning som arbetats fram verkligen är billigare än det skandalavtal som först ingicks. Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Ilija Batljan kräver nu klara besked av finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl.

- Det är anmärkningsvärda uppgifter som nu getts av landstingsledningen. Självklart måste det nya avtalets innehåll gå att värdera ekonomiskt. Landstingsfullmäktige har fattat sitt beslut baserat på att så är fallet. Finns det hemliga delar i avtalet som inte offentliggjorts?, undrar Ilija Batljan, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.
- Jag kräver nu att all information offentliggörs och att sekretessen hävs så att jag kan presentera jämförande kalkyler som visar att det ursprungliga avtalet som Moderaterna drev igenom skulle kostat skattebetalarna minst 7,8 miljarder kronor mer. Dessutom kan jag visa att med någorlunda marknadsmässiga räntemarginaler skulle landstinget kunnat spara ytterligare några miljarder, fortsätter Ilija Batljan.

Presskontakt: Anders Lönn, kanslichef, 070-737 41 45, anders.lonn@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm