Reformerat stöd för en mer jämlik spridning av kulturupplevelser för barn och unga i Stockholms län

”Ger mer kultur till barn och unga i Stockholms län"

I en strävan efter en mer jämlik tillgång till kvalitativ scenkonst för barn och unga i Stockholms län, har kulturnämnden i Region Stockholm beslutat om ett reformerat subventionsstöd inom teater, dans, cirkus och musik. Stödet innebär att kulturnämnden i Region Stockholm betalar 50 procent av kostnaderna för grupper som turnerar eller spelar på egen scen. Övriga 50 procent betalas av den arrangör som bokar föreställningen.

Syftet med det reformerade subventionsstödet är att säkerställa att alla barn och unga har tillgång till ett rikt och varierat kulturutbud. Detta ska gälla oavsett ens socioekonomiska förutsättningar eller var man bor i Stockholms län. Med det nya subventionsstödet fördelas pengar med hänsyn till mängden barn och unga i olika kommuner. Behoven i landsbygdsområden och för grupper med särskilda behov beaktas också. På så vis adresseras de geografiska ojämlikheterna. Dessutom koncentreras stödet till områden där många barn och unga bor.

- Vi arbetar för att stärka kulturlivets förutsättningar i hela länet, där jämlik tillgång till kultur är prioriterat. Reformering av subventionsstödet är en bra början, detta ger mer kultur till barn och unga i Stockholms län, säger Erik Persson, kulturnämndens ordförande (S).

Redan idag bidrar subventionsstödet från Region Stockholm till att över 100 000 barn och unga från hela länet kan få del av scenkonstupplevelser. Den nya stödordningen innebär en större flexibilitet, effektivitet och transparens. Genom att tillåta ansökningar två gånger i stället för en gång per år, öppnar det upp för en större mångfald av aktörer och initiativ. Utbudet kommer att bli bredare och det möjliggör också snabbare respons på kulturella trender och behov hos målgruppen.

- Arbetet stannar inte här. Vi har nu gett kulturnämnden ett särskilt uppdrag att identifiera och genomföra åtgärder för att tillgängligheten till kultur för barn och unga i länet ska öka under 2024, fortsätter Erik Persson, kulturnämndens ordförande (S)

Genom dessa förändringar och uppdrag vill kulturnämnden i Region Stockholm att fler barn och unga i länet ska få möjlighet att uppleva och delta i kvalitativa kulturella aktiviteter. Det är en grundläggande del i att främja en mer inkluderande och jämlik samhällsutveckling.

Villkor Subventionsstöd barn och unga

• Sökande organisation ska vara en professionell scenkonstaktör som producerar föreställningar inom cirkus, dans, musik, musikteater och teater.
  • Sökande organisation ska erbjuda produktioner på turné eller egen scen till barn, unga och familjer boende i Stockholms län.
  • Sökande organisation ska vara en juridisk person eller inneha enskild firma.
  • Sökande organisation ska bedriva sin huvudsakliga verksamhet i Stockholms län.
  • Stödet är ett subventionsstöd om 50 procent. Särskilt hänsyn kan tas avseende kostnader i samband med föreställningar för barn och unga med funktionsnedsättningar eller boende i länets glesbygd och skärgård.
  • Subvention kan inte ges till föreställningar som vänder sig till en publik boende i Stockholms stad eftersom Stockholm Stad har ett eget stödsystem
  • Vid offentliga föreställningar subventioneras biljetter för publik upp till 25 år.

Nils Bergmark, pressekreterare, Socialdemokraterna i Region Stockholm
Nils.bergmark@regionstockholm.se