Regeringen drar ner på järnvägsunderhållet: ”(S)luta vältra över kostnaderna på stockholmarna”

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-12-01

Regeringen drar ner på järnvägsunderhållet: "(S)luta vältra över kostnaderna på stockholmarna" Förseningarna i pendeltågstrafiken är alarmerande. Nya siffror från SL visar att Trafikverket står för rekordhöga 73 procent av alla pendeltågsförseningar, vilket kan jämföras med 33 procent 2007. Under gårdagens landstingsfullmäktige uppmanade oppositionslandstingsrådet Helene Hellmark Knutsson(S) trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm(M) att lyfta stockholmarnas intressen hos regeringen. Han sa att dialog pågår. Uppenbarligen har det inte gett resultat för igår valde den borgerliga majoriteten i riksdagens trafikutskott att minska anslaget till järnvägsunderhållet med 700 miljoner. Samtidigt har Trafikverket i en skrivelse till Näringsdepartementet signalerat att det saknas en miljard kronor för att klara underhållet för 2011.

Helene Hellmark Knutsson kräver nu att infrastrukturministern slutar vältra över kostnaderna på stockholmarna. - Det måste bli ett stopp på neddragningarna. När regeringen bantar underhållet till Trafikverket vältras kostnaderna över på stockholmarna istället. Vi tänker inte agera spargris åt regeringen. Regeringen måste ta sitt ansvar för att Trafikverket ska kunna göra ett bra jobb, säger oppositionslandstingsrådet Helene Hellmark Knutsson

- Infrastrukturministern bör även ta fram en åtgärdsplan hur vi skapar en välfungerande pendeltågstrafik. Idag har pendeltåget, med 250 000 påstigande per dag, sämst punktlighet av alla trafikslag. Det är en direkt tillväxtfientlig politik att inte ta krafttag för en fungerande pendeltågstrafik. Beräkningar från KTH visar att tågförseningar kostar samhället 150 miljoner per dag, säger Helene Hellmark Knutsson.

Fakta: Hur vältras pengarna över på stockholmarna?

Pendeltågstrafiken körs på Trafikverkets bana. SL kan själv inte råda över underhåll och snöröjning. Inställda pendeltåg ger högre kostnader i form av ersättningstrafik.

I bifogad fil finns statistik från SL som visar de ökade pendeltågsförseningarna.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm