Region Stockholm förlänger avtalet med Ersta diakoni

Report this content

Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm har fattat beslut om att förlänga avtalet med Ersta diakoni om att bedriva öppen- och slutenvård inom internmedicin och kirurgi. Avtalet förlängs i fyra år, den maximala tiden som avtalet kan förlängas. Vården bedrivs idag vid Ersta sjukhus på Södermalm i Stockholm.

– Genom att förlänga avtalet med Ersta diakoni säkrar vi viktig vård för många stockholmare. Patienterna får bra vård i tid och Region Stockholm kan fortsätta samarbeta med en idéburen vårdgivare som bidrar till att utveckla hälso- och sjukvården, till exempel genom nya arbetssätt inom vården för äldre och kvinnosjukvården, säger Talla Alkurdi (S), hälso- och sjukvårdsregionråd.

Beslutet att förlänga avtalet med Ersta diakoni togs av hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm i juni. Inför beslutet har hälso- och sjukvårdsförvaltningen genomfört en utredning där det framgår att vården vid Ersta diakoni håller hög kvalitet och har en hög uppfyllnadsgrad av vårdgarantin.

Fakta:

Ersta diakoni är en ideell förening som bedriver sjukvård, socialt arbete, utbildning och forskning professionellt och icke-vinstsyftande.

År 2026 har Ersta diakoni varit en del av stockholmsvården i 175 år. 

Förlängningen av avtalet kostar 2,1 miljarder kronor. Detta utgör ingen ny kostnad, utan enbart en förlängning av avtalet.

Foto: Nils Bergmark

Ellen William-Olsson

Pressekreterare, Socialdemokraterna i Region Stockholm 

070-737 45 38 

ellen.william-olsson@regionstockholm.se

Prenumerera

Media

Media