Region Stockholm förlänger avtalet med Ersta diakoni
Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm har fattat beslut om att förlänga avtalet med Ersta diakoni om att bedriva öppen- och slutenvård inom internmedicin och kirurgi. Avtalet förlängs i fyra år, den maximala tiden som avtalet kan förlängas. Vården bedrivs idag vid Ersta sjukhus på Södermalm i Stockholm.
– Genom att förlänga avtalet med Ersta diakoni säkrar vi viktig vård för många stockholmare. Patienterna får bra vård i tid och Region Stockholm kan fortsätta samarbeta med en idéburen vårdgivare som bidrar till att utveckla hälso- och sjukvården, till exempel genom nya arbetssätt inom vården för äldre och kvinnosjukvården, säger Talla Alkurdi (S), hälso- och sjukvårdsregionråd.
Beslutet att förlänga avtalet med Ersta diakoni togs av hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm i juni. Inför beslutet har hälso- och sjukvårdsförvaltningen genomfört en utredning där det framgår att vården vid Ersta diakoni håller hög kvalitet och har en hög uppfyllnadsgrad av vårdgarantin.
Fakta:
Ersta diakoni är en ideell förening som bedriver sjukvård, socialt arbete, utbildning och forskning professionellt och icke-vinstsyftande.
År 2026 har Ersta diakoni varit en del av stockholmsvården i 175 år.
Förlängningen av avtalet kostar 2,1 miljarder kronor. Detta utgör ingen ny kostnad, utan enbart en förlängning av avtalet.
Foto: Nils Bergmark
Ellen William-Olsson
Pressekreterare, Socialdemokraterna i Region Stockholm
070-737 45 38
ellen.william-olsson@regionstockholm.se