Region Stockholm inte längre beroende av hyrbolag i vården – möjliggjort 600 fler sjuksköterskor

Region Stockholm har stoppat hyrbolagsberoendet i sjukvården och har nu nått målet om att ha högst 1 % inhyrd bemanning. Samtidigt har antalet egna medarbetare ökat med mer än 600 fler sjuksköterskor på ett år och sjukfrånvaron fortsätter att minska för regionens medarbetare. Helt nya siffror från SKR visar att Region Stockholm lyckats bäst av samtliga regioner med bemanning av egna medarbetare i vården.

Att vi stoppat hyrbolagsberoendet i vården samtidigt som vi anställt fler än 600 nya sjuksköterskor och minskat sjukfrånvaron är ett kvitto på vårdpersonalens goda arbete. När vi bemannar med egna medarbetare skapas förutsättningar för en bättre arbetsmiljö och för att bygga kompetens över tid, säger Aida Hadžialić (S) finansregionråd i Region Stockholm.

Kostnaderna fortsätter att minska

Kostnaderna för den inhyrda bemanningen i Region Stockholm har minskat med 57 procent mellan januari-augusti 2024, jämfört med samma period föregående år. Det motsvarar 344 miljoner kronor och är den största procentuella minskningen av hyrbemanning i samtliga regioner i Sverige.

Första halvåret 2024 minskade regionernas totala kostnader för hyrbemanning med närmare 1,3 miljarder kronor. Region Stockholm står för över en fjärdedel av den totala kostnadsbesparingen för alla regioner i landet. Detta framgår av SKR:s egna siffror som publicerades idag (2024-09-25).

Detta är en del i ett större arbete med att minska administrationen och konsultkostnaderna i Region Stockholm. Vi gick till val på att vårdens pengar ska gå till vården. M-styret varslade 600 vårdanställda på toppen av en högkonjunktur strax innan maktskiftet. Nu har vi på ett år rekryterat tillbaka 600 fler sjuksköterskor till sjukvården trots den värsta ekonomiska krisen på över 30 år, fortsätter Aida Hadžialić (S) finansregionråd i Region Stockholm.

Ökad kontinuitet och minskad sjukfrånvaro

Under det senaste året har sjukfrånvaron minskat i Region Stockholm. Samtidigt har även mertid och övertid minskat.

Region Stockholm har under denna tid arbetat aktivt med att minska sjukfrånvaron, till exempel genom förstärkningar i arbetsmiljön. Fler vårdanställda och högre närvaro gör stor skillnad för arbetsmiljön och arbetsbelastningen. Det har alltså även bidragit till att regionens medarbetare arbetat mindre övertid. Nu fortsätter arbetet för att behålla den nytillkomna vårdpersonalen.

Påverkan på vården

Region Stockholm följer löpande upp hur övergången till mer vårdpersonal i egen regi påverkar patientsäkerheten. Hittills har ingen negativ påverkan kunnat identifieras. Antalet vårdplatser på akutsjukhusen är lika många som inför reduceringen av hyrbolag i vården. Antalet geriatrikplatser utanför akutsjukhusen är också oförändrat, och kapaciteten i förlossningsvården är god.

Fakta

I enlighet med ett uppdrag i regionens budget pågår ett arbete för att minska beroendet av inhyrd bemanning i hälso- och sjukvården. Arbetet inleddes i mars 2023. Den 1 maj 2024 anslöt Region Stockholm till det nationella avtalet för hyrbemanning. Avtalet är tecknat för Sveriges samtliga regioner och gäller i fyra år. Målet med avtalet är en ökad trygghet och kontinuitet för patienterna, en långsiktigt stabil bemanning och bättre förutsättningar att utveckla verksamheter.

Nils Bergmark, pressekreterare, Socialdemokraterna i Region Stockholm
Nils.bergmark@regionstockholm.se