Region Stockholm pandemirustar Infektionshuset i Huddinge

Report this content

Region Stockholm investerar 515 miljoner kronor i en omfattande upprustning av Infektionshuset på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. Syftet är att stärka beredskapen inför framtida pandemier, förbättra patientsäkerheten och skapa en bättre arbetsmiljö för vårdpersonalen. Beslutet fattas av mittenkoalitionen i Region Stockholm.

Infektionshuset, som ursprungligen driftsattes i början av 1990-talet, har inte genomgått någon större ombyggnation sedan dess. Upprustningen omfattar byggnaderna I2–I4 samt en ny tillbyggnad på 2 000 kvadratmeter mellan hus I3 och I4. Totalt skapas 54 vårdplatser, varav 22 isoleringsplatser och 3 platser för högriskisolering.

Infektionsvården i Huddinge är en av endast två enheter i landet med ett nationellt vårduppdrag att ta emot patienter för högriskisolering. De nya lokalerna dimensioneras för att kunna hantera framtida pandemier, och erfarenheterna från både covid-19-pandemin och kriget i Ukraina har väglett planeringen.

– Det här är en investering i vår förmåga att skydda både patienter och personal när det verkligen gäller. Infektionshuset i Huddinge spelar en nationell nyckelroll, och nu ger vi det förutsättningar att möta morgondagens utmaningar. Pandemin visade oss tydligt vad som krävs – de lärdomarna omsätter vi nu i handling, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd i Region Stockholm.

Upprustningen genomförs etappvis. Den nya tillbyggnaden planeras vara färdig innan sommaren 2030, och hela projektet beräknas stå klart i början av 2031.

Ärendet behandlas i Locums styrelse och fastighets- och servicenämnden i maj, samt i regionstyrelsen i juni.

Presskontakt

Joakim Spångberg

Presstrateg för Socialdemokraterna i Region Stockholm

070-737 33 07

Prenumerera

Media

Media