Region Stockholm tar hem läkarbilar i egen regi

Vården ska bli tryggare och mer behovsstyrd. Därför tar Region Stockholm över den prehospitala läkartjänsten – akutläkarbilarna och jourläkarbilarna – i egen regi. Beslutet fattas på Hälso-och sjukvårdsnämnden den 23 januari.

Regionen kommer att få två akutläkarbilar dygnet runt samt en förstärkning av ambulanshelikoptern. Den prehospitala vården blir mer sammanhållen och jämlik. Dessutom får regionens egen ambulansverksamhet ansvar för bakjour och samordningen av läkarteam. Ambulanshelikoptern kommer att bemannas av regionens egen personal, i stället för att upphandlas.

- Idag ser vi att regionens läkarbilar inte används så ofta som hade varit möjligt. Det har inneburit att patienter inte fått jämlik tillgång till vård i hela länet eller att de fått vänta längre än vad som hade behövts. Det handlar också om att stärka sjukvårdens beredskap och göra den mer behovsstyrd, säger Talla Alkurdi (S), Hälso- och sjukvårdsregionråd i Region Stockholm.

Fakta

I augusti 2023 fattade Hälso-och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm beslut om att överta den vägburna ambulansverksamheten i egen regi, genom regionens egna bolag AISAB (Ambulanssjukvården i Storstockholm AB).

Beslutet innebär att Region Stockholm nu får två akutläkarbilar dygnet runt, i stället för endast en. Därtill tillkommer två jourläkarbilar dygnet runt. Ambulanshelikoptern kommer bemannas av regionens egen personal med intensivvårdskompetens.

Tidigare:

• Akutläkarbilar och jourläkarbil: En upphandlad privat vårdgivare
  • Ambulanshelikopter: En upphandlad privat vårdgivare
  • Prehospital bakjour: SOS Alarm

Nu:

• Alla dessa delar går till AISAB (regionens ambulansvårdgivare)

Driftstart:

• Läkarbilarna - 10 augusti 2024 klockan 08:00.
  • Bakjoursteamet - 1 november 2024.
  • Det prehospitala intensivvårdsteamet – 1 februari 2025.

De olika tiderna beror på när tidigare avtal löper ut.

Ellen William-Olsson

Pressekreterare, Socialdemokraterna i Region Stockholm