Region Stockholm växlar upp för fler kliniska prövningar

Kliniska prövningar är när nya behandlingsmetoder prövas på patienter i vårdens verklighet. De är en viktig del av den samlade kliniska forskningen och en självklar del i utvecklingen av vården. Nu lanserar Region Stockholm en handlingsplan inom detta område med ett paket av konkreta åtgärder. Målet med handlingsplanen är att öka antalet kliniska prövningar i Stockholm.

- Kliniska prövningar är bokstavligt talat livsviktiga för att hitta nya metoder i vården och rädda liv. Vi vet att antalet kliniska prövningar i Sverige har minskat över tid. Det är därför mycket välkommet att vi nu växlar upp vårt arbete för att få till fler kliniska prövningar, säger Aida Hadžialić, finansregionråd i Region Stockholm.

Kliniska prövningar, det vill säga tester av läkemedel, ger dagens patienter möjlighet att kunna ta del av morgondagens läkemedel och behandlingsmetoder. De bidrar till att kvaliteten på existerande behandlingar löpande förbättras.

Enligt Läkemedelsverkets statistik är trendenen nedåtgående för antalet kliniska läkemedelsprövningar som görs i Sverige. Mellan 2007 och 2022 har antalet kliniska prövningar i Sverige minskat med 35 procent.

- Handlingsplanen är en bra början, men vi behöver göra mer. Jag vill att Region Stockholm och näringslivet ska samverka mer för att få till fler kliniska prövningar i vården, fortsätter Aida Hadžialić.

De insatser som pekas ut i handlingsplanen ska särskilt underlätta vårdgivares förutsättningar för att göra kliniska prövningar tillsammans med företag. Inom Region Stockholm finns ett stort patientunderlag vilket ger goda förutsättningar för att bidra till kliniska prövningar.

Handlingsplanen Kliniska prövningar är en av flera handlingsplaner som är underställda Region Stockholms life science-strategi.

HANDLINGSPLANEN Kliniska prövningar hittar du här

Nils Bergmark, pressekreterare, Socialdemokraterna i Region Stockholm
Nils.bergmark@regionstockholm.se