Reinfeldt slingrar sig om akutsjukhusen

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2007-02-13

Presskontakt Magnus Ljungkvist Pressekreterare 070-737 41 74

Reinfeldt slingrar sig om akutsjukhusen I valet var beskedet från moderaterna tydligt. Inga akutsjukhus skulle privatiseras. Detta besked var tydligt från moderaternas statsminister- kandidat Fredrik Reinfeldt och från oppositionlandstingsrådet i Stock- holm Christer G Wennerholm. Dessutom framgick det av moderaternas annonskampanj. Men nu ska i alla fall akutsjukhusen i Stockholm privatiseras. Det framgick i en interpellationsdebatt mellan sjukvård- landstingsrådet Filippa Reinfeldt och socialdemokraternas oppositions- ledare Ingela Nylund Watz.

Moderaterna sviker nu sina löften från valrörelsen och börjar privatiseringsprocessen av länets sjukhus.

– Enligt Filippa Reinfeldt finns inga helt färdiga förslag på privatisering men gör ändå tydligt att det kommer att komma under mandatperioden. Det innebär ett gigantiskt löftessvek. Att sedan majoriteten försöker gömma sig bakom att sjukhusbyggnaderna inte ska säljas är bara dimridåer. Verksamheterna i sjukhusen är ändå det viktiga och det var det vi debatterade i valet, säger Ingela Nylund Watz, socialdemokratisk oppositionsledare.

– Med den nya utmaningsrätten kommer länets akutsjukhus slås sönder och istället förvandlas till vårdgallerior för privata vårdföretag. Detta trots att vi vet att det skulle innebära bakslag för vårdens effektivitet och försvåra för en framgångsrik forskning, fortsätter Ingela Nylund Watz.