(S): 850 miljoner för att hantera vårdskulden

Förra veckan meddelade den moderatledda koalitionen att de ämnar satsa 500 extra miljoner för att kapa de värsta köerna som uppstått under pandemin. Bakgrunden är det överskott som Region Stockholm gjorde förra året på 5,8 miljarder som sedan placerades i en kostnadsutjämningsreserv istället för att löpande under året användas i vården. Socialdemokraterna i Region Stockholm vill nu omedelbart tillföra ytterligare 350 miljoner – utöver den moderatledda koalitionens förslag - för att hantera vårdskulden.

Socialdemokraterna i Region Stockholm lägger nu fram ett eget förslag till beslut som innebär en akut omprioritering i den moderatledda koalitionens budget. I samband med beslut av tertialrapporten för regionen bör ytterligare 350 mkr omfördelas från regionstyrelsens oförutsedda medel och konsultkostnader på de centrala förvaltningarna till akutsjukhusen, cancervården och vårdcentralerna.

• Vi har vetat sedan i höstas att regionen skulle göra miljardöverskott. Därför krävde vi Socialdemokrater en generalplan för att hantera vårdskulden. Någon sådan kom inte. Istället växte regionens överskott till 5,8 miljarder, säger finansregionrådet i opposition Aida Hadžialić

Bakgrunden till Socialdemokraternas finansiering är bland annat bokslutet för 2020. I denna har det nu framgått att det finns en buffert som är direkt underställd Regionstyrelsen. Budgetposten på 200 miljoner är avsedd för oförutsedda medel och fanns intecknad redan under förra året. Trots detta har inte dessa medel använts under hela pandemin.

• Jag är kritisk till att Sveriges rikaste region inte inser allvaret i den situation vi nu befinner oss i och att de inte har bättre koll på ekonomin. Det moderata finansregionrådet Irene Svenonoius har låtit patienterna vänta på besked. Den blågröna koalitionens satsning är inte bara för sen – det är också för lite pengar. Tusentals patienter väntar på utredningar, behandlingar och operationer, säger finansregionrådet i opposition Aida Hadžialić

Utöver att pengarna från Regionstyrelsens budgetpost avsett för oförutsedda medel bör satsas för att hantera vårdskulden är det inte heller rimligt att Region Stockholm spenderar så många miljoner på konsulter mitt under en pandemi. Socialdemokraterna vill därför att konsultbudgeten halveras vilket kommer att frigöra ytterligare 150 miljoner kronor.

• Totalt vill vi satsa 850 miljoner kronor för att omedelbart korta vårdskulden. Vi hoppas att även Moderaterna i Region Stockholm kan inse att oförutsedda medel borde kunna användas för att hantera den värsta krisen Sverige någonsin haft i modern tid och att de väljer att prioritera vårdskulden framför konsultarvoden, säger finansregionrådet i opposition Aida Hadžialić

Viktor Stenlöf

Socialdemokraterna i Region Stockholm