(S) efterlyser politiskt helhetsansvar för vårdkrisen

Idag bjöd Socialdemokraterna in till hearing om den vårdkris som lamslår länets sjukhus. Arbetsmiljöverket har så sent som i januari gett allvarlig kritik till flera av länets sjukhus för brister i arbetsmiljö och patientsäkerhet. Förutom brist på vårdplatser var sjukhusrepresentanter från Läkarförbundet, Kommunal och Vårdförbundet eniga om att bristen på kompetensutveckling, felaktig arbetsfördelning i kombination med utväxling av viktiga yrkeskategorier med kunskapsförlust som följd, är några av orsakerna bakom den pressade situationen på länets akutmottagningar. Nu kräver Socialdemokraterna att landstingets styrande majoritet tar ett helhetsansvar för den vårdkris som de inte vill tala om.

-          Vi har en vårdkris i Stockholm idag. Det är en arbetsmiljökris, en överbeläggningskris och en personalkris. Men det finns ingen som tar ansvar för helheten och är pådrivande för hur vi ska lösa situationen. Så kan det inte fortgå. Ansvaret, menar jag, måste tas av oss politiker tillsammans och detta är min utsträckta hand till den moderatledda majoriteten, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Dag Larsson.

-          Som första åtgärd vill jag att vi politiker i Hälso- och sjukvårdsnämnden får en redogörelse för hur landstinget planerar att komma till rätta med den hårda kritik arbetsmiljöverket riktat mot  länets sjukhus. Dessutom tycker jag det är oerhört angeläget att vi politiker får en veckovis rapport över hur beläggningssituationen på våra sjukhus ser ut, säger Dag Larsson.

Malin Appelgren, pressekreterare, 070 - 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se