(S) föreslår ny egnahemssatsning för öka bostadsbyggandet

Enligt Dagens Industri har småhusbyggandet minskat med över 50 procent sedan ifjol. Branschföreträdarna och finansinspektionen pekar ut bolånetaket som ett av problemen. Socialdemokraterna i Stockholms län föreslår i Dagens Industri en storsatsning på nya egnahemsbostäder för att få fart på både flyttkedjor och bostadsbyggande.

- Bostadsbristen i Stockholmsregionen är vår tids största politiska utmaning. Det är oerhört allvarligt att småhusbyggandet sjunker i en tid när vi behöver det som mest. Med en ny egnahemssatsning kan vi öka bostadsbyggandet, skapa fler jobb och få fart på flyttkedjorna. Enligt experter är småhusbyggande en nyckel till att frigöra hyresrätter, något vi är i stort behov av i Stockholmsregionen, säger Helene Hellmark Knutsson, vice ordförande för Socialdemokraterna i Stockholms län.

- Bolånetaket hindrar många förstagångsköpare, ofta barnfamiljer, att ta steget från hyresrätten till ett småhus trots att de är i behov av det. En kontantinsats på 15 procent är svårt för många att få ihop. De nya egnahemsbostäderna ska inte få kosta mer än 2 till 2,5 miljoner kronor. Staten ska gå in med lånegarantier för att stötta hushåll som inte har råd med de 15 procent som krävs i kontantinsats. Genom lånegarantierna går det att få in fler förstagångsköpare. Men det är viktigt att garantierna kopplas till ett pristak, annars är risken att man tvärt om pressar upp priserna, säger Helene Hellmark Knutsson.

Det nuvarande förslaget utgår från Stockholms län. Frågan kommer bland annat tas upp inför partikongressen i april nästa år.

Mer om förslaget finns att läsa på DI. http://www.di.se/artiklar/2012/10/11/s-vill-ha-en-villa-for-alla/

Malin Appelgren, pressekreterare, 070 - 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se