(S) i landstinget och Nacka går samman: Bygg ut tvärbanan till Sickla

Socialdemokraterna i landstinget och i Nacka är enade i förslaget att skyndsamt bygga ut tvärbanan. Den går idag mellan Alvik och Sickla Udde. Om den byggdes ut ytterligare cirka 650 meter, till Sickla station skulle Saltsjöbanans pendlare och boende på sträckan få en avsevärt smidigare resa till och från jobbet eller skolan och hemmet. Detta till en kostnad av 450 miljoner enligt landstingets tjänstemän. En förlängd tvärbana skulle också bidra till att lätta upp den tunga belastningen i Slussen. Det behövs redan nu och inte minst inför den ombyggnad som står för dörren.  För Socialdemokraterna är detta ett enkelt beslut.

Vi vill bygga ut tvärbanan från Sickla udde till Sicka station. Socialdemokraterna har flera förslag för att förbättra kollektivtrafiken i länet och detta är en av flera viktiga åtgärder för att klara Slussenombyggnad och skapa en ny knutpunkt.Vi har avsatt pengar i vårt budgetförslag och ser helst att första spadtaget tas redan 2014, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande SL och Trafiknämnden.

Det här är en prioriterad fråga för Socialdemokraterna i Nacka. Vi jobbar ständigt för att förbättra för våra invånare och kollektivtrafiken är en viktig del i det arbetet. Avståndet mellan Sickla udde och Sickla station är kort men avgörande för många Nackabor som reser kollektivt dagligen, säger Kashayar Farmanbar (S), oppositionsråd i Nacka.

Elin Tibell, pressekreterare 0707-37 43 34