(S) kommenterar utbyggnad av NK- express: ”Ingen vet vad slutnotan till skattebetalarna blir”

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-11-23

(S) kommenterar utbyggnad av NK- express: "Ingen vet vad slutnotan till skattebetalarna blir" SL beslutade idag att fortsätta den planerade utbyggnaden av NK-express österut mot Ropsten. Men om utbyggnaden ska stå klar 2014 eller 2018 blev skjutet på framtiden. Likaså gavs inget besked om hur NK- express ska finansieras nu när den ursprungliga OPS- modellen gått i stöpet. Andre vice ordförande i SL, Lasse Dahlberg(S) kommenterar;

- Min uppfattning är att borgarna idag gett klartecken att bygga ut Spårväg City österut mot Ropsten, utan att vi vet hur det ska finansieras eller om det här är genomfört på ett bra sätt. För att kunna gå vidare med en utbyggnad mot Ropsten krävs ett bättre beslutsunderlag. I nuläget är det helt omöjligt att avgöra vad kostnaden för utbyggnaden av Spårväg City kommer att bli, notan kan sluta på allt från 4,5 till 6,5 miljarder kr. Spårväg City har hanterats klantigt från början till slut, vi måste få ett stopp på den ansvarslösa hanteringen av skattebetalarnas pengar, säger Lasse Dahlberg (S), andre vice ordförande i SL.

Socialdemokraternas yrkande finns i bifogad fil.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm