(S) kräver att SL går till botten med busskaoset

Vid årsskiftet tog bussentreprenören Arriva över busstrafiken i norrort. Det blev en turbulent start med mycket förseningar. Tyvärr verkar det inte röra sig om tillfällig inkörningsperiod, då problemen fortskrider. Efter Österåker kommuns begäran om krismöte kräver Socialdemokraternas trafikoppostionslandstingsråd Erika Ullberg att SL agerar och har även begärt en särskild utvärdering av avtalet för att undvika liknande busskaos i framtiden.

-          Jag hade hoppats att problemen skulle vara under kontroll vid det här laget men de verkar tvärtom fortsätta. Jag begärde i tisdags att SL:s VD skulle göra en särskild genomgång av avtalet med Arriva till nästa trafiknämnd. SL har ett huvudansvar att säkerställa att vinnande entreprenör har tillräckliga förberedelser. Något har gått allvarligt fel vid denna trafikövergång . SL måste omgående gå till botten med vad som gått snett för att få till smidigare trafikövergångar i framtiden, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Erika Ullberg.

-           Resenärer kan ha förståelse för vissa inkörningsproblem, men det som drabbat resenärerna i norrortskommunerna är helt oacceptabelt, säger Erika Ullberg.

Malin Appelgren, 070 - 737 41 64