(S) kräver ett stopp för micromaten på Stockholms sjukhus

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting och Stockholms stad 2010-11-20

(S) kräver ett stopp för micromaten på Stockholms sjukhus Vi behöver ett blocköverskridande samarbete i Stockholms läns landsting för att patienter på Stockholms sjukhus ska kunna erbjudas aptitlig, näringsrik och prisvärd mat i stället för dagens dyra massproducerade mat som många patienter inte äter. Den uppmaningen riktar socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Ilija Batljan på dagens DN debatt till de borgerliga partierna i landstinget.

Det har gått nästan två år sen den borgerliga majoriteten upphandlande ett nytt och hårt kritiserat kostförsörjningssystem. Sen dess har aldrig leverantören uppnått det lågt ställda kravet att 75 procent av patienter ska vara nöjda med maten och dessutom har maten blivit dyrare utan att kvaliteten förbättrats.

- Det är viktigt med aptitlig, näringsrik och prisvärd mat i vården. För patienter på Stockholms sjukhus är maten en oumbärlig del av den medicinska behandlingen. Då spelar det ingen roll att den industritillverkande maten innehåller alla näringsämnen om den inte upplevs som god. Det leder i sin tur till att patienterna inte äter maten med både undernäring, sämre återhämtning och matsvinn som följd, säger Ilija Batljan, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

- Det går inte fortsätta på den inslagna vägen. Idag kostar en låda massproducerad mat serverad på en svart plasttallrik mer än 100 kr, för motsvarande summa kan man få en riktigt vällagad lunch serverad på porslinstallrik på en av Stockholms bästa restauranger. Därför uppmanar jag nu de borgerliga partierna att hålla sina vallöften och anta min invit om ett blocköverskridande samarbete för att ge stockholmarna näringsrik såväl som god och prisvärd mat. Stockholms patienter har inte råd med ytterligare fördröjningar, säger Ilija Batljan.

DN DEBATT: Patientmaten på sjukhusen måste bli en del av vården http://www.dn.se/debatt/patientmaten-pa-sjukhusen-maste-bli-en-del-av-varden-1.1212304

Presskontakt: Ilija Batljan, oppostionslandstingsråd (S), 0705 – 18396, ilija.batljan@politik.sll.se Malin Appelgren, pressekreterare , 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se www.socialdemokraterna.se/stockholm