(S) kräver hearing om vårdkrisen

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2011-10-28

(S) kräver hearing om vårdkrisen Idag kom återigen alarmerande uppgifter från personalen på Huddinge sjukhus om den pressande arbetssituationen, om detta rapporterar DN. Problemen har varit välkänt under lång tid. Första larmrapporterna kom redan 2007. Sedan dess har Socialdemokraterna efterfrågat både en krisgrupp för sjukvården och lyft frågan i landstingfullmäktige, men Moderaterna har konsekvent lagt allt ansvar på sjukhusledningarna och inte agerat.

- Istället för att de ansvariga landstingsråden ska skjuta ansvaret mellan sig är det dags att ta del av personalens kritik av sin arbetsmiljösituation. Vi måste få en samlad bild av läget och ta tillvara professionens egna förslag till lösningar. Vi föreslår därför att alla berörda omedelbart bjuds in till en hearing med samtliga landstingsråd inklusive Filippa Reinfeldt, säger Dag Larsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

- Sjukhuspersonalens pressade arbetsmiljösituation har länge varit ohållbar och är ett allvarligt hot mot stockholmarnas patientsäkerhet såväl som personalens egen hälsa. Istället för att vara en del i lösningen har Moderaterna konsekvent frånsagt allt ansvar, säger Dag Larsson.

Fakta: * Larm kom redan 2007 från landstingets allra tyngsta tjänstemän, chefläkare från alla sjukhusen och landstinget egen förvaltning. I rapportern "Akutsjukvårdsplatser inom SLL - nulägesbeskrivning och åtgärdsförslag". s. 2 i rapporten, längst ned: "Neddragningen av vårdplatser de senaste åren har huvudsakligen berott på betydande sparbeting." Läs rapporten: http://www.sll.se/upload/pressarkiv/2007/akutvplslutrapp.pdf * Socialstyrelsen rapport 2009 som riktade mycket hård kritik mot överbeläggningarna på Karolinska i Huddinge. Läs rapporten: http://www.socialstyrelsen.se/pressrum/pressmeddelanden/Documents/huddingebeslut.pdf

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm