(s) kräver tillgänglig Roslagsbana

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2008-03-18

Presskontakt Ida Strutt Pressekreterare 070-737 39 38

(s) kräver tillgänglig Roslagsbana Ingen handikappanpassning planeras när SL ska rusta upp Roslagsbanan – trots att vagnarna ska köras i ytterligare 15 år. Socialdemokraterna i SL:s styrelse kräver att man gör vagnarna mer tillgängliga under renoveringen.

—Att investera i tillgänglighet är att investera i frihet. Självklart ska alla kunna resa med SL-trafiken och därför är det självklart att Roslagsbanan också ska göras tillgänglig för resenärer med funktionshinder, säger Lars Dahlberg, socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i SL.

—Vi har gemensamt satt upp ett mål om att 90 procent av trafiken ska vara tillgänglig år 2010. Det är helt oacceptabelt att utesluta Roslagsbanan ur den satsningen, säger Lars Dahlberg.

Idag sammanträder SL:s styrelse och ska fatta beslut om upprustningen av Roslagsbanan. Socialdemokraterna i styrelsen kommer kräva att ärendet återremitteras för att se till att tillgänglighetsanpassningar också ska ingå i upprustningen.