(S) kräver vandelsprövning av vårdgivare

Dagens Samhälle kan idag avslöja att Stockholms läns landsting ignorerat allvarliga misstankar om ekobrott i bolaget Trygg Hälsa som ansvarar för läkarinsatserna på särskilda äldreboenden i Vårdval Stockholm. Detta är inte första gången som landstingets avtalsuppföljning och svaga auktorisationskrav blottas. Socialdemokraterna kräver att den moderatledda majoriteten agerar.

-          Detta är bara ett av flera fall där fusk upptäckts. Avtalet ska inte bara sägas upp, de ansvariga måste även polisanmälas. Detta sänder en tydlig signal om att landstinget på inga sätt tolererar fusk med skattebetalarnas pengar, oavsett om man bedriver vård i privat eller offentlig regi, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Dag Larsson.

-          För mig är det uppenbart att  landstinget ställer alldeles för låga krav på vem som får bli auktoriserad. Kraven på vem som får bedriva vård måste skärpas. Socialdemokraterna kräver vandelsprövning inför auktorisation, avtalad insynsrätt och att polisanmälan görs så fort det finns misstanke om brott, säger Dag Larsson.

Vandelsprövning  innebär att landstinget undersöker om personen till exempel förekommer i polisens belastnings -eller misstankeregister eller motsvarande nationellt register för allvarliga brott med anknytning till egendomsbrott eller andra brott i samband med ekonomisk verksamhet.

Malin Appelgren, pressekreterare, 070 - 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se