(S, MP) Moderaterna stoppade det alternativa förslaget till bussnedskärningar

Idag på ett extrainsatt krismöte om busstrafiken stoppade Moderaterna i landstinget trafiknämnden från att fatta beslut om Socialdemokraterna och Miljöpartiet förslag för att rädda busstrafiken. Därmed kommer Moderaterna att genomföra nedskärningar på 133 busslinjer över hela länet.

På kvällens extrainsatta möte i trafiknämnden presenterade Miljöpartiet och Socialdemokraterna ett gemensamt förslag för hur SL kan spara 100 miljoner utan att göra nedskärningar i busstrafiken. I det alternativa förslaget föreslår S och MP istället att man fryser den planerade dieselbåtslinjen mellan Ulvsunda och Södersjukhuset, inför ett system för att minska fusket med SMS-biljetter i busstrafiken samt sparar in på nya spärrar av glas då de gamla fortfarande fungerar.  Trafikförvaltningen bekräftade att åtgärderna kommer att spara pengar åt SL och föreslår också att förslaget om dieselbåtslinje slopas och därmed sparar SL 50 miljoner kronor per år från 2017.  Trafikförvaltningen bekräftade också att bussnedskärningarna kommer att innebära stora problem för kommunerna. Trots det så vägrade Moderaterna att låta trafiknämnden fatta beslut om att ändra i förslaget om nedskärningar.

– Moderaterna har idag valt att stoppa samtliga partier från att fatta beslut om förslag som gör det möjligt för SL att fortsatt värna om sin kärnverksamhet, att köra buss och spårtrafik så att alla kan ta sig till jobb och skola. Vårt förslag hade i sin helhet varit bättre både för regionens tillväxt och för att få vardagen att gå ihop för alla som bor och arbetar här, säger Erika Ullberg, oppositionsfinanslandstingsråd (S).

Det var den 21 september som Socialdemokraterna och Miljöpartiet begärde ett extra trafiknämndsmöte av trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M), för att diskutera alternativt förslag till bussnedskärningarna.  Ett förslag som Moderaterna avvisade men som Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet ville att trafiknämnden skulle fatta beslut om.

– Det här visar att Kristoffer Tamsons tal om utsträckta händer, öppna dörrar och vilja till dialog bara är ett spel.  Men Moderaternas politik slår nu hårt mot länets resenärer på riktigt. Beslutet kommer samtidigt som vi nu ser att biltrafiken in mot Stockholm ökar kraftigt. Bilarna blir fler, bussarna färre. Det är ohållbart för både miljön och resenärerna, säger Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson.

Efter dagens möte har kommuner fyra dagar på sig att komma in med yttranden, sedan skickas förslaget för genomförande till bussbolagen.

Presskontakt Anna-Karin Grenninger, telefon: 070-737 44 66