(S) Oacceptabelt låta vårdbolagens intressen gå före patientens behov

En privat vårdgivare ger läkarna bonusar på tusentals kronor för att utföra vissa kirurgiska ingrepp. Det här är ytterligare ett exempel på hur landstingsalliansen sätter vårdbolagens intressen främst. (S) i Stockholms läns landsting anser att den här typen av bonussystem bör förbjudas.

Gårdagens avslöjande visar att läkare på en gynmottagning i Stockholm har fått bonusar på tusentals kronor för att utföra vissa kirurgiska ingrepp. Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting anser att det här är ett direkt hot mot patientsäkerheten, då det skapar felaktiga incitament att utföra ingreppen.

– Det här är ett tydligt exempel på hur den styrande alliansen i Stockholms läns landsting systematiskt sätter vårdbolagens intressen före patientens behov. I onsdags gav alliansen den här vårdgivaren ett utökat uppdrag, trots att det pågår en granskning om de oklarheter och felaktigheter som upptäckts, säger Dag Larsson oppositionslandstingsråd (S) i Stockholms läns landsting.

Socialdemokraterna ville bordlägga ärendet tills granskningen var klar men röstades ner av allianspartierna. Nu vill (S) se ett förbud av den här typen av bonussystem.

– Vi kräver att landstinget gör en ordentlig kartläggning av den privata vården för att se om det finns andra vårdgivare som har den här typen av bonussystem. Bonussystem bör förbjudas i de allmänna villkoren för vårdvalen, säger Dag Larsson.

För frågor och vidare information kontakta:

Anna-Karin Grenninger

Kommunikationsansvarig för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting