(S) om biljettkontrollerna : ”Ett av flera fuskavslöjanden som visar på stora brister”

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2011-10-12

(S) om biljettkontrollerna : "Ett av flera fuskavslöjanden som visar på stora brister" I somras tillsatte SL en utredning efter att biljettkontrollanter vittnat om att de tvingas fuska med biljettkontrollerna av Securitas. Utredningen är nu färdig och bekräftar att fusket är utbrett. Moderaterna som bär ansvaret för att biljettkontrollen lagts på entreprenad trots att Socialdemokraterna påtalade att det kunde leda till kvalitetsförsämringar ger nu Securitas 30 dagar på sig åtgärda problemen. Socialdemokraterna kräver dessutom omfattande skärpning av uppföljnings- och kontrollverksamheten.

- Det är skandalöst hur Securitas utnyttjat sin personal för att roffa åt sig av skattebetalarnas pengar. Jag kan dock inte säga att jag är förvånad över det som hänt. Detta är en illavarslad följetång av fusk som avslöjats i Stockholms läns landsting till följd av en obefintlig uppföljnings- och kontrollverksamhet. Även denna granskning hade förmodligen inte genomförts om inte media skrivit om fusket med biljettkontrollerna i somras. Först då och inte våras, när jag först lyfte problemet i trafiknämnden, valde Moderaterna att agera, säger Erika Ullberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

- Moderaterna har brustit i sitt politiska ansvar gentemot stockholmarna. Risken för fusk och svinn med skattebetalarnas pengar är stor om inte ansvariga politiker tar sitt uppföljnings- och kontrollansvar på allvar. Jag förväntar mig att Moderaterna snarast återkommer med en plan för hur detta ska gå till. Pengarullningen till oseriösa entreprenörer måste stoppas, säger Erika Ullberg.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se www.socialdemokraterna.se/stockholm