(S) om pendeltoppmöte med ministern: Måste satsa på Stockholmsregionen

Det har varit en tuff vår för Stockholms pendeltågsresenärer med ständiga förseningar och stopp, till stor del på grund av bristande järnvägsunderhåll. Nu på torsdag den 4 juni träffar infrastrukturminister Anna Johansson (S) politiker och tjänstemän från Stockholms läns landsting, Trafikverket, Länsstyrelsen, resenärsorganisationer, Handelskammaren och berörda pendelkommuner för att samtala om hur pendeltågstrafiken kan förbättras.

Frågan är viktig eftersom regeringen i sin vårproposition har satsat 620 miljoner kronor på ökat underhåll i järnvägsnätet, som sedan ska fördelas över landet.

– Det är ett mycket välkommet initiativ, resenärerna ska kunna lita på att pendeltågstrafiken fungerar. Alla måste dra sitt strå till stacken och därför är det mycket allvarligt att den styrande Alliansen i Stockholms läns landsting samtidigt väljer att göra nedskärningar i pendeltågstrafiken och vill höja SL-priset. Särskilt när vi behöver locka fler resenärer för att kunna öka intäkterna inför när Citybanan öppnar 2017, säger oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i SL, Nanna Wikholm (S).

–  Vi är naturligtvis mycket glada att regeringen valt att satsa på underhåll av järnvägen. Det är absolut nödvändigt för att komma till rätta med pendeltågstrafiken. Nu behöver regeringens satsningar prioriteras där de kan få störst effekt och där flest resenärer påverkas, och det är i storstadsregioner så som Stockholm. Vi är många här som arbetespendlar med både pendel- och regionaltåg och vi måste kunna lita på pendeltågstrafiken, säger oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i SL, Nanna Wikholm (S).

Anna Karin Grenninger, 070 737 44 66