(S): Utöka antalet BB-platser för att klara förlossningsvården i sommar

Vid gårdagens barnmorskemanifestation varnade Vårdförbundet för att patientsäkerheten återigen är hotad inom förlossningsvården inför den stundande sommaren. Socialdemokraterna kräver nu en snabb kartläggning av situationen för att kunna planera och vidta åtgärder för att garantera havande kvinnor en säker förlossning. Som en del i detta vill Socialdemokraterna att den moderatledda landstingsmajoriteten omgående ser över om antalet BB-platser går att utöka på länets förlossningskliniker för att möta det som väntas bli en rekordsommar i antalet förlossningar.

- Inflyttningen till Stockholm är rekordstor. Förlossningsvården, precis som all annan hälso- och sjukvård, måste kunna möta denna utveckling utan att ge avkall på ett patientsäkert omhändertagande. Jag menar att det krävs såväl korta som långsiktiga initiativ för att lösa problemen inom förlossningsvården. En lösning på kort sikt kan vara att snabbt se över möjligheten att utöka antalet BB-platser på länets förlossningskliniker. Detta skulle förbättra flödet från förlossningskliniken och därmed kunna frigöra förlossningsplatser, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helene Hellmark Knutsson.

I fredags meddelade Vårdförbundet att de planerar att anmäla Stockholms läns landsting till Arbetsmiljöverket om inte situationen på Stockholms sjukhus förbättras. Bland annat kräver man att en handlingsplan upprättas. Efter sommaren 2012 ställde Socialdemokraterna krav på en kartläggning av situationen på Stockholms sjukhus, så att man skulle kunna inrätta en handlingsplan inför sommaren 2013. Men den moderatledda landstingsmajoriteten vidtog inga åtgärder.

– Jag tycker det är viktigt nu att den moderatledda landstingsmajoriteten tar ett politiskt ansvar för den här situationen. Detta kan knappast komma som en överraskning för majoriteten, med tanke på hur situationen var förra sommaren och hur den varit under vintern. Det behövs en snabb kartläggning av läget för att kunna planera för insatser. Gör Vårdförbundet allvar av arbetsmiljöanmälan kommer Arbetsmiljöverket in och granskar och då kommer landstinget tvingas att ta fram en handlingsplan, säger Helene Hellmark Knutsson.

Malin Appelgren, 070- 737 41 64