(S) Vi kräver 4000 förlossningsplatser på S:t Görans sjukhus

Vi kräver beslut nu om en ny förlossningsklinik med 4000 platser på S:t Görans sjukhus med möjlighet att öppna 2017. Så tidigt som 2014 utlovade lanstingsalliansen att en ny förlossningsmottagning skulle byggas på S:t Görans sjukhus men utan att något hänt. Nu är beskedet från landstingsalliansen att förlossningskliniken kan slopas helt eller får skjutas upp för tredje gången och därmed stå färdigt först om fyra år, 2020.

Den 16 maj stänger BB Sophia med 3000 förlossningsplatser. Under våren har ett krisarbete pågått för att flytta in fler förlossningsplatser inom befintliga mottagningar inom landstinget. Enligt landstingsdirektörens planeringsunderlag krävs det utbyggnad av ytterligare 4000 förlossningsplatser under 2017-2020.

Inga ska behöva känna oro för att det inte finns plats på förlossningen när deras barn ska komma till världen. Förlossningsvården befinner sig i kris och då måste landstingsalliansen ta sitt ansvar för platsbristen och bygga ut vården, säger Dag Larsson, oppositionssjukvårdslandstingsråd (S).

Den 14 juni fattas beslut om landstingets budget i landstingsfullmäktige. Socialdemokraterna kräver att landstingsalliansen då fattar beslut om öppnande av 4000 platser på S:t Görans sjukhus med möjlighet att öppna 2017.

Signhild Petrén, 0702 85 88 04