S bjuder in fp och kd till samtal om vårdval

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2008-03-07

Presskontakt Magnus Ljungkvist Pressekreterare 070-737 41 74

S bjuder in fp och kd till samtal om vårdval I Svenska Dagbladet öppnar gruppledarna för folkpartiet och kristdemokraterna för förändringar i den hårt kritiserade vård- modellen Vårdval Stockholm. Med anledning av detta bjuder so- cialdemokraterna in till samtal för att skapa en majoritet för att ändra den orättvisa konstruktionen av Vårdval Stockholm.

– Landstinget måste fatta nya beslut så att de groteska fördelningseffekterna av Vårdval Stockholm rättas till. Socialdemokraterna är beredda att diskutera med de partier som vill se till att valfrihet kan förenas med rättvisa. Därför bjuder jag idag in folkpartiet och kristdemokraterna till överläggningar, säger den socialdemokratiska gruppledaren Ingela Nylund Watz.

– Det är nödvändigt att de borgerliga partierna backar från det system som nu drabbar socialt utsatta områden med en så förödande kraft och istället gynnar välbeställda områden. Den här konstruktionen av vårdvalet är inte hållbar och om inte Filippa Reinfeldt inser det, så är det rimligt att andra borgerliga partier kan känna trygghet i att de kan vända sig till socialdemokraterna, avslutar Ingela Nylund Watz.

Förslag som bör diskuteras mellan socialdemokrater, kristdemokrater och folkpartister:

? Införande av en tidsrelaterad ersättning så att besök som kräver mer tid ges tillräckliga resurser ? Förslaget från Centrum för allmänmedicin om en särskild ekonomisk kompensation för de mest utsatta områdena ? Införandet av en särskild ersättning för förebyggande och hälsofrämjande insatser ? Konstruktionen av ett nytt index baserat på socioekonomiska data ? Möjligheter att begränsa den fria etableringsrätten.