(S)-budget: Prestationslön och mer resurser för att korta vårdköerna

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 1 (3)

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 1 (3) Socialdemokraternas budget Prestationslön och mer resurser för att korta vårdköerna Mer resurser till vården och kollektivtrafiken och tre stora nyheter: Prestationsrelaterade löner och bonussystem för att kapa de rekordlånga vårdköerna, en stor satsning på forsk- ning och utveckling samt en investering i en helt ny Spårväg mellan Älvsjö och Flemings- berg, Spårväg Syd. Det är huvuddragen i det budgetförslag socialdemokraterna presenterade på måndagen.

– För att klara en fullgod sjukvård och kollektivtrafik i de ekonomiskt kärvare tider som väntar bör landstingsskatten höjas med 17 öre. Därmed tar vi tillbaka den skattesänkning som moderaterna gjort. Detta stärker intäkterna med 700 miljoner kronor. Vi menar att patienternas och resenärernas behov är viktigare än skattesänkningar, säger det socialdemokratiska oppositionslandstingsrådet Ingela Nylund Watz.

– Vårdköerna har ökat med 64 procent sedan januari 2007. Det är ett bottenbetyg åt moderaterna och sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt. Vi lägger nu fram förslag om både mer resurser och en effektivare resursanvändning. Det handlar alltså både om mer pengar till sjukhusen, men också helt nya incitament för att göra något radikalt åt vårdköerna. Vi föreslår dels individuella prestationslöner för framför allt läkare inom vissa vårdområden, dels om kollektiva bonussystem där alla anställda är med på lika villkor. Under förra mandatperioden införde vi ett försök med bonus på S:t Eriks Ögonsjukhus som har fallit väldigt väl ut. Produktiviteten där har ökat varje år sedan dess, säger Ingela Nylund Watz.

– Vi gör en stor satsning på medicinsk forskning och utveckling. Vägen till en bättre sjukvård för patienten går via ökad kunskap och bättre teknik. Men forskningen är också avgörande för framtidens jobb och tillväxt. Svensk medicinteknisk industri omsätter över 60 miljarder kronor och sysselsätter 10 000 anställda i Sverige. Ökade resurser till forskning är avgörande för att stärka konkurrenskraften och innovationsförmågan, säger Ingela Nylund Watz.

– Inom kollektivtrafiken vill vi göra en investering i en helt ny spårväg. Nämligen Spårväg Syd mellan Älvsjö och Flemingsberg. Socialdemokraterna föreslår att den läggs in i SLs investeringsplan med byggstart år 2013. Om planeringen sätts igång omedelbart finns möjlighet att till och med starta tidigare avlutar Ingela Nylund Watz.

Fakta: ? Totalt tillför socialdemokraterna 400 miljoner kronor mer till sjukvården jämfört med de borgerliga partierna. Av de extra pengarna till sjukvården går hälften till att kapa vårdköerna. ? 50 miljoner kronor mer än det borgerliga budgetförslaget satsas på ökad trafik i SL. Dessutom införs enhetstaxa med 30 kr/resa priset på SL-kortet justeras ner från 690 kronor till 650 kronor per månad. ? Socialdemokraterna föreslår att en historiskt stor satsning görs på medicinsk forskning och utveckling. Anslagen till FoUU höjs med 70 miljoner kronor 2009, 140 miljoner kronor 2010 och 210 miljoner kronor. Socialdemokraterna föreslår också att initiativ tas till att bilda ett gemensamt innovationsbolag ägt av landstinget, Karolinska Institutet och läkemedels- och den medicintekniska industrin.
? 2003 gjordes en utredning som bedömde projektet Spårväg Syd vara samhällsekonomiskt lönsamt och sedan dess har utvecklingen vid Kungens Kurva bidragit ytterligare till ett kraftigt förstärkt resandeunderlag. ? Huvudpoängen med Spårväg Syd är att den ger sydvästra länet ett viktigt tillskott i infrastrukturen som dels avlastar vägnätet, dels kan stödja nuvarande och planerade exploateringar i området. Den får också en lokal funktion då 60 procent av dem som beräknas använda spårvägen bor i direkt anslutning till den.

Några andra förslag i s-budgeten är att: ? införa socioekonomiska indikatorer och ersättning baserad på vårdtyngd i primärvården, så att resursfördelningen mellan rikare och fattigare områden görs rättvis. ? återöppna de nedlagda familjecentralerna i Fittja, Alby och Hallunda igen, liksom äldrevårdcentralerna i Solna och Hökarängen och närakuterna i Jakobsberg, Farsta, Bromma och Södermalm. Dessutom vill socialdemokraterna införa en helt ny närakut i Sigtuna. ? införa en första-natten-garanti för pappor och medmammor på BB. ? införa personliga coacher för varje ung människa upp till 30 år med psykisk sjukdom/funktionshinder.

Presskontakt: Magnus Ljungkvist, pressekreterare, 070 – 737 41 74, magnus.ljungqvist@politik.sll.se