(S i SLL) Seminarium idag: Hur kan bostadskrisen lösas?

Stockholmsregionen är Sveriges jobb- och tillväxtmotor, samtidigt är bostadsbristen här akut. Idag arrangerar Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting ett bostadspolitiskt seminarium för att diskutera bostadssituationen med olika aktörer på bostadsmarknaden. Finansminister Magdalena Andersson är en av talarna.

Att det finns bostäder i regionen är viktigt för att företag ska våga satsa och växa. Ett ökat bostadsbyggande är också en möjlighet att skapa bättre förutsättningar för stärkt social sammanhållning och jämlika livsförutsättningar i regionen.

Syftet med dagens seminarium är att diskutera både konkreta förslag och goda exempel kring bostadsbyggande.

Det är viktigt att vi samlas för att diskutera lösningar på bostadssituationen. Bostadsbristen är ett stort och allvarligt hot mot regionens tillväxt. Redan idag har företag svårt att rekrytera, säger oppositionsfinanslandstingsrådet Erika Ullberg (S) i Stockholms läns landsting.

Stockholmsregionen behöver uppemot 400 000 nya bostäder fram till 2030. Men problemet gäller hela landet. På alla nivåer, såväl statlig, regional som kommunal behöver vi nu hitta lösningar för att snabba på bostadsbyggandet.

Bostadsbristen är ett hinder för Sveriges utveckling. Det är därför regeringen redan nu genomför de största satsningarna på bostadsbyggande på 20 år. Men det räcker inte. Det måste byggas mer. Det är inte minst viktigt för tillväxten i Stockholmsregionen, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

För intervju med Erika Ullberg efter bostadsseminariet, kontakta Anna-Karin Grenninger, 0707-37 44 66

För intervju med Magdalena Andersson efter bostadsseminiaret, kontakta Fredrik Kornebäck, 0725- 43 84 87