S kramar FP – M har lekstuga

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-06-08

S kramar FP – M har lekstuga Idag var det upp- och nedvända världen i landstingsfullmäktige. Folkpartiets gruppledare blev omfamnad av Socialdemokraternas, under allmän applådåska i den annars applådfria fullmäktigesalen. Samtidigt som Moderaterna i den timslånga debattens sista skälvande minuter begärde minoritetsåterremiss.

Centern, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har enats i sprutbytesfrågan. Idag skulle så frågan äntligen avgöras – men Moderaterna valde då att obstruera genom att efter flera timmars debatt begära minoritetsåterremiss.

–Jag är väldigt glad över att Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna till slut gick med oss i oppositionen för att driva igenom sprutbytesprogram, trots att Filippa Reinfeldt sade nej, säger Dag Larsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

–Hälso- och sjukvårdsnämndens moderata ordförande riktar idag en misstroendeförklaring mot hela sin förvaltning. Hennes återremiss visar tydligt att hon inte litar på att nämndens egen förvaltning klarar att ansvarsfullt genomföra demokratiskt fattade beslut, säger Dag Larsson.

–Moderaternas agerande idag är inte seriöst. De har förlorat debatten både mot oss i oppositionen och mot alla de andra borgerliga partierna. Beslutet borde nu få genomföras, säger Dag Larsson.

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm