S kräver fler vårdplatser i Region Stockholm

Nyligen meddelade den blågröna majoriteten i Region Stockholm att man tillför resurser för att beta av vårdskulden. När pengarna nu ska beslutas om på Hälso- och sjukvårdsnämnden den 25 januari blir det tydligt att pengarna är en tillfällig satsning som inte kommer att leda till att fler vårdplatser skapas på lång sikt. Dessutom kvarstår effektiviseringskraven på sjukhusen.

Samtidigt är sjukvården hårt pressad, där pandemin lett till en försämring av ett redan dåligt läge. Redan innan pandemin larmade sjukhusen och anställda om att resurserna inte räcker för att ge en god, patientsäker vård efter behov. Under stora delar av pandemin har Karolinska sjukhuset haft stora besparingskrav, vilka nu återupptas, mitt under fjärde vågen.

Socialdemokraterna kräver därför att regionen ökar vårdplatserna i regionen. Sjukhusen ska få i uppdrag att ta fram hur många vårdplatser de behöver här och nu och på längre sikt för att säkra patientsäkerheten och förbättra arbetsförhållandena för vårdpersonalen.

Läget inom akutsjukvården är just nu ovärdigt. Patienter tvingas vänta i flera timmar i överfulla väntrum, ibland upp till ett dygn. Detta händer i Sveriges rikaste region, det är under all kritik. Vi Socialdemokrater kräver åtgärder här och nu och framåt, säger Talla Alkurdi (S), oppositionsregionråd med ansvar för hälso- och sjukvårdsfrågor.

Socialdemokraterna kräver också att både pengar och personal tillförs sjukhusen utifrån deras beräkningar av vårdplatsbehovet. Besparings- och effektiviseringskraven måste också omedelbart lyftas från sjukhusen.

Det moderatledda styret måste börja prioritera vårdpersonal och svårt sjuka patienter framför kostsamma privatiseringar. Det räcker med svältbudgetar nu, fortsätter Talla Alkurdi (S).

Emma Nilsson
Socialdemokraterna i Region Stockholm