S ställer krav på kollektivavtal för kritiserad färdtjänst

Idag fattar trafiknämnden i Stockholms läns landsting beslut om upphandling av färdtjänst för de kommande åren. Färdtjänsten har fått utså stark kritik från resenärer som vittnat om uteblivna körningar och försämrad service. I det nya avtalsförslaget som lagts fram av Alliansen finns inga krav på kollektivavtal trots att många av problemen med bristande kvalitet är direkt kopplade till arbetssituationen för chaufförerna som kör färdtjänsttaxi. Kristdemokraterna har sedan tidigare gett vallöfte om införande av kollektivavtalsenliga villkor och är de som kan avgöra beslutet idag.

I dagsläget körs 98 procent av färdtjänsten av två bolag, Taxi Kurir och Taxi 020 med samma ägare, Fågelviksgruppen. Bägge saknar kollektivavtal. Taxi Stockholm och många lokala mindre bolag har kollektivavtal eller på andra sätt bättre villkor för personalen. En rimlig arbetssituation är nödvändig för att kunna höja kvaliteten för resenärerna.

– Vi är oroade över att Färdtjänsten nu inte ser ut att förbättras, varken för resenärerna eller för chaufförerna. Vi är positiva till att KD öppnat för att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor och också uppmärksammar problemet. Vi hade hoppats att fler allianspartier skulle ta ställning för vettiga villkor för förarna och bättre kvalitet för resenärerna, men tyvärr ser vi att det är samma avtalsunderlag som tidigare, säger Nanna Wikholm, oppositionslandstingsråd (S).

Signhild Petrén, 0702 85 88 04