Sätt stopp för glesbygdstillägget på SL-kortet

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2008-02-12

Presskontakt Ida Strutt Pressekreterare 070-737 39 38

Lars Dahlberg (s): —Sätt stopp för glesbygds- tillägget på SL-kortet Socialdemokraterna vill att man ska kunna lösa in kostnaden för en enkelbiljett när man köper SL-kort. Detta för att skapa jämlika priser på SL i hela länet. Idag finns det få ställen utanför tätorterna som säljer SL- kort. Några satsningar på utbyggnad lär det inte heller bli eftersom man väntar på det mycket försenade SL Access. Under tiden drabbas många resenärer, främst i länets utkanter, som inte har tillgång till SL:s ombud och som tvingas köpa enkelresa in till tätorten för att där kunna köpa SL-kort. Enligt en motion som Lars Dahlberg lägger fram på landstingsfullmäktige idag ska man kunna kvitta ut pengarna man lagt på en enkelbiljett om man visar upp den när man köper SL-kort under samma dag.

—Det finns på tok för få ställen där man kan köpa SL-kort idag. Och högeralliansen vägrar att bygga ut försäljningen eftersom man väntar på SL Access. Under tiden drabbas tusentals resenärer av onödiga kostnader när man tvingas köpa en enkelresa för att ta sig dit där man kan köpa SL-kort. Det blir i praktiken ett glesbygdstillägg och det vill jag nu sätta stopp för, säger Lars Dahlberg, socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd.

—Moderaternas trafiklandstingsråd Christer Wennerholm har ännu inte lyckats presentera en tidsplan för när SL Access ska vara infört. Men i väntan på detta allt för försenade projekt måste man lösa de akuta problemen. Inlösen av enkelbiljett i priset för SL-kort är ett sätt att göra vardagen enklare för många stockholmare, säger Lars Dahlberg.