Securitas duckar i fuskfrågan – (M) måste agera

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2011-11-15

Securitas duckar i fuskfrågan – (M) måste agera Sedan det avslöjats att Securitas uppmanat sina anställda att fuska med biljettkontrollerna fick Securitas en månad på sig att genomföra de åtgärder som revisorerna rekommenderade. Nu har den tidsfristen gått ut. Trafiknämnden fick igår eftermiddag ta del av Securitas åtgärdsplan och den är förvånande innehållslös. Socialdemokraterna kräver nu besked av Moderaterna om avtalet med Securitas ska brytas eller inte.

- Svaren som Securitas lämnar i rapporten är otillräckliga. Den brännande frågan om Securitas systematiskt uppmanat sina anställda att fuska för att få mer betalt lämnas obesvarad. I en ny enkät från Seko uppger flera biljettkontrollanter att merparten av kontrollerna inte sker i hela trafiksystemet, vilket avtalet med SL kräver. Det är tydligt att vi nu saknar en välfungerande biljettkontroll och den politiska majoriteten är alltför passiv inför frågan om Securitas blåser SL på pengar, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd.

- Mitt förtroende för Securitas är allvarligt skadat och resenärernas förtroende för biljettkontrollen är rubbat. Frågan måste ställas om vi ska ge en sådan entreprenör fler chanser? Efter att ha läst Securitas åtgärdsplan kräver jag att Moderaterna ger tydliga besked om de har fortsatt förtroende för Securitas eller inte, säger Erika Ullberg.

Information:

Moderaterna var det parti som 2008 drev på för att biljettkontrollen skulle läggas ut på entreprenad. Socialdemokraterna yrkade avslag. Se yrkandet i bifogad fil.

I maj lyfte Socialdemokraterna frågan i Trafiknämnden om avtalet med Securitas fungerade och att biljettkontrollanter sagt att de blivit uppmanade att fuska. Moderaterna agerade först i somras efter att media uppmärksammat fusket.

Länkar:

Här ger det moderata trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm Securitas en månad på sig: http://www.moderaterna.net/christer/revisionsrapport-om-securitas-biljettkontroller/

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se www.socialdemokraterna.se/stockholm