Seminarium idag - Stockholmsbågen från plan till verklighet

Idag arrangeras seminariet ”Stockholmsbågen – från plan till verklighet”. De första beräkningarna på Stockholmsbågen visar på hög lönsamhet och skulle binda samman Tyresö och Täby med snabba superbussar via Förbifarten och Södertörnsleden genom Haninge, Huddinge Stockholm, Botkyrka, Ekerö, Järfälla, och Sollentuna.

– Med Stockholmsbågen kan vi korta restiderna avsevärt mellan norra och södra länshalvan och skapar nya möjligheter för bostäder och arbetspendling. Stockholmsregionens är en tillväxtmotor för hela landet och Stockholmsbågen är en kostandseffektiv och viktig satsning för fortsatta tillväxt, säger oppositionsfinanslandstingsråd Erika Ullberg (S).

Stockholmsbågen är ett projekt som presenterats av Scania, Skanska och WSP. Du kan läsa mer om projektet här.

På seminariet presenteras analyser från Trafikförvaltningen och Trafikverket. Därefter ger politiker från Socialdemokraterna och Centerpartiet sin syn på nästa steg för Stockholmsbågens förverkligande.

Deltagare:

Mats Rönnbo är projektledare för Stockholmsbågen hos Skanska som tillsammans med Scania och WSP har tagit fram konceptet.

Thomas Fylkehed är strategisk planerare för busstrafik på Trafik­förvaltningen.

Helena Sundberg är regional direktör för Trafikverket i Stockholm och kommer berätta bland annat om utredningen av busskörfält på förbifarten och Tvärförbindelse Södertörn.

I politikerpanelen återfinns: Gustav Hemming landstingsråd med ansvar för regionplanering (C), Ebba Östlin kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka (S), Erika Ullberg oppositionsfinanslandstingsråd (S), Samtalet modereras av Claes Thunblad kommunstyrelsens ordförande i Järfälla (S).

Tid: 13:00 – 15:00

Plats: Kungliga Myntkabinettet, Slottsbacken 6, Stockholm