Situationen i Stockholms sjukvård hotar investeringarna i vår region

En av Stockholmsregionens konkurrensfördelar är att regionen kan erbjuda alla, såväl de som bor och arbetar som de som besöker regionen, stabila välfärdstjänster av hög kvalité. I flera år har primärvården i Stockholm larmat om bristande resurser vilket exempelvis lätt till svårigheter att få läkartid hos vårdcentraler. Nu vill Socialdemokraterna i region Stockholm utreda hur vårdkaoset påverkar regionens attraktionskraft.

- Jag känner stor oro över att denna situation, utöver kvalitetsproblem i välfärden, också kan leda till att de som annars skulle vilja investera i vår region ”drar öronen åt sig” och i stället väljer att investera i andra regioner eller länder som har liknande hälso- och sjukvårdssystem, men mindre akuta problem, säger Robert Johansson (S) gruppledare för tillväxt- och regionplanenämnden.

Socialdemokraterna har gett i uppdrag till förvaltningen att återkomma med en redovisning över hur hälso- och sjukvårdens kvalitet påverkar den regionala attraktionskraften. De frågor man vill ha svar på är; hur den rådande situationen i regionens sjukvård bedöms påverka Stockholmsregionens attraktionskraft, nu och i framtiden. Vilken effekt detta bedöms ha på företagsinvesteringar, nyföretagande och jobbskapande. Vilken effekt detta bedöms ha på möjligheten att motverka segregation och uppnå uppväxtvillkor med fokus på jämlik hälsa. Samt vilka underlag som ligger bakom förvaltningens bedömning i dessa avseenden.

Hadi Ala
Socialdemokraterna i Region Stockholm